ایمنی لنز

بررسی مکان و موقعیت های متفاوت برای استفاده از لنز

در چه شرایطی و کجا میتوانم از لنزم استفاده کنم؟

استفاده از لنزهای تماسی در بین افراد در رنج های مختلف سنی رایج شده، لنزها جایگزینی مناسب برای عینک به حساب می آیند، دیدآور در ابن مقاله سعی بر این دارد تا شرایط و موقعیت های مختلف استفاده از لنز را بررسی کرده و شما را در صورت مواجهه با هر موقعیت راهنمایی و اقدامات مرتبطی که در این خصوص باید انجام گیرد شرح دهد.

آیا می توانم از لنز در دستگاه سولاریوم استفاده کنم؟

در جواب این سوال باید بگوییم بهتر است این کار را نکنید در نظر داشته باشید اگر برای برنزه کردن بدن خود از دستگاه سولاریوم استفاده می کنید بشدت احتیاط کرده و حتی المقدور از لنز خود استفاده ننمایید، با این حال اگر تصمیم به استفاده لنز گرفتید بیاد داشته باشید هنگام استراحت زیر دستگاه سولاریوم برای چند دقیقه، تمام اقدامات ضروری که گفته می شود تا از آسیب دیدن لنزهای تماسی جلوگیری شود را انجام دهید. توصیه می کنیم قبل از برنزه کردن لنزهای تماسی را بردارید، زیرا اثر خشکی ناشی از گرما ممکن است منجر به حساس شدن چشم ها شود. با این حال، لنزهای تماسی را می توان در حالی که زیر دستگاه سولاریوم دراز کشیده اید استفاده کرد، اما باید از محافظت کافی برخوردار باشید. اگرچه استفاده از عینک آفتابی می تواند وسوسه انگیز باشد، زیرا این اتفاقی است که هنگام آفتاب گرفتن در ساحل رخ می دهد، به جای آن از گلوب چشم یا عینک مخصوص محافظ چشم استفاده کنید. این به این دلیل است که دمای بیش از حد می تواند عینک آفتابی را ذوب کند. با این حال، وقتی از عینک های تخصصی یا گلوب های چشم استفاده می شود، این اتفاق نمی افتد. حتی اگر تا بیست دقیقه زیر دستگاه سولاریوم دراز بکشید، پوشیدن عینک محافظ همیشه از چشمان شما محافظت می کند و لنزهای تماسی آسیبی نمی بینند.

آیا زمانی که در حال استفاده از لنز هستم می توانم دوش آب بگیرم؟

در صورتی که شما نیز از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید با لنز خود به زیر دوش بروید و استحمام کنید باید بگوییم شما در مورد چشمانتان ریسک بالایی متحمل می شوید،با این حال باید این را بدانید که دوش گرفتن با استفاده از لنزهای تماسی اکیدا ممنوع و کار خطرناک و پر ریسکی است. از آنجایی که آب شیرین حاوی باکتری است و می تواند لنز تماسی را آلوده کند. دوش گرفتن زیر آب با چشمان باز احتمال عفونت چشم را بالا می برد اگرچه این اتفاق به ندرت رخ می دهد اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است اما اگر یادتان رفت بهنگام دوش گرفتن لنز خود را بردارید به این دو نکته مهم توجه کنید 1) از مالیدن چشم ها خودداری کنید 2) آنها را همیشه بسته نگه دارید همچنین توصیه میکنیم چند دقیقه دوش بگیرید و طولانی مدت زیر ذوش آب نمانید. بهنرین توصیه ما قبل از دوش گرفتن، این است که لنزهای تماسی را بیرون آورده و در محلول قرار دهید. و پس از بیرون آمدن از حمام می توانید آنها را دوباره در چشم قرار دهید.

آیا هنگام شنا می توانم از لنز استفاده کنم؟

شنا کردن در حالی که از لنزهای تماسی استفاده می کنید ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. هنگامی که از لنزهای تماسی هنگام شنا در استخر یا اقیانوس استفاده می شود، آب می تواند در چشمان شما پاشیده شود. اگر این اتفاق بیفتد، لنزهای تماسی می توانند از جای خود خارج شوند و بینایی دوباره تار می شود. این وضعیت بسیار ناراحت کننده است، عمدتاً به این دلیل که ممکن است فکر کنید لنزهای تماسی پشت چشم شما افتاده اند. با این حال، این غیرممکن است زیرا لنزهای تماسی قادر به انجام این کار نیستند. هنگام شنا در حالی که از لنزهای تماسی استفاده می کنید، ممکن است عفونت قرنیه رخ دهد. اگر آب به چشم شما پاشیده شود، آسیب دائمی می تواند ایجاد شود. حتی زمانی که مقدار کمی آب به چشم شما نزدیک شود، لنزها ممکن است شروع به سفت شدن کنند و آن را از اکسیژن محروم کنند. برخی از لنزهای تماسی هستند که به هیچ وجه نباید هنگام شنا از آنها استفاده کرد، مانند گاز نفوذپذیر (GP). حتی زمانی که از لنزهای تماسی در حین شنا استفاده می شود، پس از آن باید دور انداخته شوند، به همین دلیل است که اگر می خواهید با لنزهای تماسی شنا کنید، لنزهای یکبار مصرف روزانه را توصیه می کنیم. هر زمان که در حین شنا از لنزهای تماسی استفاده می کنید، توصیه می کنیم از عینک های محکم استفاده کنید تا از آن اجتناب کنید. آب در چشم شما

اقدام لازم : عینک شنا می تواند به افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند کمک کند تا از چشمان خود محافظت کنند. توصیه می کنیم برای جلوگیری از تماس آب شیرین در استخر یا آب نمک با لنزهای تماسی، از یک عینک محکم استفاده کنید.

آیا با لنز میتوانم بخوابم؟

بسیاری از افراد دوست دارند در هنگام بیداری از لنز استفاده کنند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند که با دید واضح از لنزهای تماسی خود بیدار شوند. اگر می خواهید از لنزهای تماسی در شب استفاده کنید اما مطمئن نیستید که آیا این امکان پذیر است یا خیر، محصولات خاصی مثل لنز Pure vision وجود دارند که به شما اجازه خوابیدن با لنز را می دهند. در نظر بگیرید هنگامی که ما میخوابیم و چشمان خود را طولانی مدت می بندیم چشمان ما عبور اکسیژن نداشته و نمی تواند تنفس کند برای همین چشم پزشکان خوابیدن با لنز را اکیدا ممنوع کرده و بشدت خطرناک می دانند.

در ایالات متحده، FDA (سازمان غذا و دارو) برخی از لنزهای تماسی را تأیید کرده است که می توانند در طول روز استفاده شوند. در غیر این صورت به عنوان لنزهای تماسی طولانی مدت شناخته می شوند، آنها به گونه ای طراحی شده اند که اکسیژن بیشتری به قرنیه برسد. برخی از آنها را می توان برای چند روز استفاده کرد در حالی که سایر لنزهای تماسی طولانی مدت تا سی روز مناسب هستند. حتی اگر لنزهای تماسی طولانی مدت را می توان برای این مدت استفاده کرد،

آیا هنگامی که در حال پرواز با هواپیما هستم می توانم از لنز استفاده کنم؟

مطمئناً منتظر سوار شدن در هواپیما هستید و قبل از شروع تعطیلات یا یک سفر کوتاه خارج از کشور باید لنزهای تماسی را در نظر بگیرید. لنزهای تماسی را می توان در موقعیت های مختلفی استفاده کرد. در یک پرواز کوتاه که چند ساعت طول می کشد، می توان از همان لنزهای تماسی استفاده کرد. با این حال، زمانی که در یک پرواز طولانی که چندین ساعت طول می کشد، لنزهای روزانه ممکن است کاملاً مناسب نباشند زیرا ممکن است به خواب بروید. در این شرایط، این لنزهای تماسی ممکن است مناسب نباشند.

اقدام لازم : هنگام بستن چمدان، مطمئن شوید که لنزهای تماسی کافی دارید. اگر از لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه استفاده می کنید، هنگام سفر چند روزه به خارج از کشور، بررسی کنید که در صورت آسیب دیدن لنزهای تماسی جایگزین زیادی داشته باشید. همچنین بصورت زاپاس یک جفت عینک در چمدان دستی خود نگه دارید.

آیا می توانم برای ورزش از لنز استفاده کنم؟

اگر ورزش می کنید استفاده از لنزهای تماسی ایده آل است. هنگامی که عینک هنگام شرکت در یک فعالیت ورزشی استفاده می شود، می تواند باعث آسیب شود. در حین بازی فوتبال، اگر به صورت شما ضربه بخورد، عینک می‌تواند خرد شود. با استفاده از لنزهای تماسی، هیچ گونه احتمالی برای چنین آسیب یا آسیبی وجود نخواهد داشت. نه تنها استفاده از لنزهای تماسی در حین ورزش، احتمال آسیب را به حداقل می رساند، بلکه میدان دید واضحی نیز خواهید داشت. توصیه می شود که در هنگام شرکت در ورزش به غیر از ورزش های آبی، از لنزهای تماسی استفاده شود.

آیا با داشتن گل مژه همچنان می توانم از لنزم استفاده کنم؟

اگر گل مژه داشته باشید، بسیار ناراحت کننده خواهد بود. از آنجایی که این یک نوع عفونت است، توصیه می‌ شود تا زمانی که گل مژه به طور کامل از بین نرود یا دوره‌ای از درمان را کامل نکرده باشید، به هیچ وجه از لنزهای تماسی استفاده نکنید. در صورت استفاده از لنزهای تماسی در صورت داشتن گل مژه، عفونت می تواند در سایر نواحی سالم چشم شما ایجاد شود. اگر از لنزهای تماسی ماهانه استفاده می‌کنید، عفونت روی آن‌ها باقی می‌ماند، حتی زمانی که در محلول تمیزکننده شسته شود. هنگامی که لنزهای تماسی ماهانه دوباره در چشم قرار می گیرند، ممکن است عفونت بیشتری ایجاد کنید. حتی اگر گل مژه کوچکی داشته باشید، می تواند بزرگتر شود. بنابراین، به محض ایجاد گل مژه در چشم، لنزهای تماسی را خارج کرده و دور بیندازید. با خلاص شدن از شر لنزهای تماسی به محض تشخیص گل مژه، سلامت چشم خود را بهبود می بخشید. 

آیا می توانم پس از عمل لیزر(لیزیک) از لنز استفاده کنم؟

جراحی چشم با لیزر (لیزیک) می تواند بینایی را فراتر از هر تشخیصی بهبود بخشد. اگر دید ضعیفی دارید، لیزیک می تواند به شما کمک کند، زیرا به احتمال زیاد تنها چند روز پس از آن، دید شفافی خواهید داشت. با این حال، لیزیک همیشه کمکی نمی کند و شما همچنان می توانید تا حدی دید داشته باشید. پس از لیزیک می توان از لنزهای تماسی برای غلبه بر این وضعیت استفاده کرد. هنگامی که قرنیه بعد از لیزیک بیش از حد نازک است، لنزهای تماسی می توانند دید را واضح تر کنند. از آنجایی که در صورت انجام لیزیک روی قرنیه نازک ممکن است آسیب دائمی رخ دهد، لنزهای تماسی کاملاً برای این وضعیت مناسب هستند. پس از لیزیک می توان از لنزهای تماسی دیگری مانند لنزهای تماسی با نفوذ گاز (GP) استفاده کرد. بر خلاف لنزهای نرم، لنزهای تماسی قابل نفوذ گاز در تماس نزدیک با چشم قرار می گیرند و در آنجا شکل خود را تکرار می کنند. پس از لیزیک نیز می توان از لنزهای هیبریدی استفاده کرد. مشابه لنزهای نرم، مانند لنزهای یکبار مصرف روزانه، لنزهای هیبریدی در اصلاح انحرافات ناشی از لیزیک موثر هستند. لنزهای هیبریدی که جایگزینی برای لنزهای نفوذپذیر با گاز است، می تواند بلافاصله پس از لیزیک استفاده شود، جایی که به احتمال زیاد دید واضحی خواهید داشت.

همچنین در نظر داشته باشید زمان استفاده از لنز پس از عمل لیزیک 8 الی 12 هفته به بعد است.