دانستنی های روز لنز

چه مدت زمانی میتوان لنز چشم را در محلول نگهداری کرد

چه مدت زمانی میتوانیم لنز را در محلول نگهداری کنیم

چه در لنزهای تماسی تازه کار باشید و چه سالها از آن استفاده کرده‌اید، احتمالاً از خود پرسیده‌اید: «چه مدت می‌توانم لنزهای تماسی خود را در محلول نگه دارم؟»

در اینجا پاسخ به این سوال و اطلاعات خوب بسیار بیشتری در مورد مراقبت مناسب از لنز شما در محلول لنز وجود دارد.

بسته به برنامه پیشنهادی جایگزینی (یا چرخه سایش) لنزهایتان، می‌توانید آن‌ها را تا 30 روز در محلول تماسی در یک محفظه لنز چشم کاملاً بسته نگه دارید. با این حال، نگهداری لنز در محلول، این چرخه سایش را افزایش نمی دهد.

به عنوان مثال، اگر یک جفت لنز ماهانه باز می کنید اما فقط به مدت دو هفته از آنها استفاده می کنید (عینک بزنید و دو هفته دیگر را در انبار نگه دارید)، برای سلامت چشمتان بهتر است آنها را بیرون بیاندازید و با یک جفت جدید شروع کنید.

قبل از قرار دادن لنز هایی که محلول نگهداری کرده اید، آنها را با محلول لنز تازه تمیز و ضدعفونی کنید. اگر احساس تحریک غیرعادی کردید، بهتر است لنز قدیمی را دور بیندازید و با یک جفت جدید شروع کنید.

آیا لنز چشمی در صورت ماندن در محلول لنز خراب می شوند؟

محلول نگهدارنده و ضد عفونی کننده لنز در عین حالی که خواص نگهدارندگی و ضدعفونی کنندگی دارد همچنین در صورت عدم استفاده درست نیز می‌تواند به عنوان بستری برای رشد میکروب‌ها در طول زمان عمل کند. با انداختن لنزهایی که بیش از 30 روز در محلول قرار گرفته اند، خطر عفونت چشم را کاهش دهید. بهترین برنامه این است که از برنامه پیشنهادی تعویض لنز پیروی کنید، چه ماهانه، چه هفتگی یا روزانه.

همچنین، لنز های نرمی که برای مدت طولانی در محلول قرار می گیرند، ممکن است در نهایت با تبخیر محلول خشک شوند. لنزهای خشک شده ممکن است آسیب ببینند، بنابراین سعی نکنید آنها را آبرسانی کنید و دوباره از آنها استفاده کنید. آن لنزهای چروکیده را بیرون بیاورید و یک جفت لنز تازه قرار دهید.

آیا می توانم از لنزهای که به مدت طولانی در محلول لنز بوده اند استفاده کنم؟

برای پاسخ به این سوال مورد خودتان را یکی از دو حالت در نظر گرفته و طبق دستورالعمل مشخص شده اقدام نمایید

  • گر لنز شما کمتر از 30 روز در محلول بوده است، می توانید قبل از قرار دادن در چشم آنها را با محلول جدید تمیز و ضدعفونی کنید.
  • اگر آنها برای چندین ماه تا یک سال یا بیشتر در محلول نشسته اند، بهتر است آنها را دور بیندازید و با یک جفت تازه شروع کنید.

هر چند وقت یک بار باید محلول لنز را در جالنزی خودم عوض کنم؟

اگر لنز خودتان را در جالنزی نگهداری می کنید، باید محتوای جالنزی یعنی محلول باقی مانده در آن را حداقل هر 30 روز یک بار عوض کنید.

این یک حداقل مطلق است – و ممکن است بسته به برنامه جایگزینی لنزتان بخواهید هر هفته یا دو هفته یکبار راه حل را تغییر دهید تا لنزتان را سالم تر نگاه دارید.

ظرف چه مدتی میتوانم لنز خودم را از پلمپ باز نکنم؟

لنز چشم در هر نوع بسته بندی پلمپ و دارای تاریخ انقضا هستند و تا زمانی که تاریخ انقضای آنها نگذشته باشد سالم و بی نقص می مانند البته که محل نگهداری آنها حتی در پک پلمب نیز بسیار مهم است

بیاد داشته باشید لنزهای تاریخ گذشته را به هیچ عنوان استفاده نکنید.

آیا به مایع نگهدارنده لنز نیاز دارم ؟

اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، ممکن است برای شستشو، تمیز کردن و ضد عفونی کردن لنزهای خود به محلول لنز نیاز داشته باشید.

اگر از لنز های یکبار مصرف روزانه استفاده می کنید که باید پس از هر بار استفاده دور انداخته شوند، لزوماً به محلول لنزهای تماسی نیاز ندارید.

اگر از انواع دیگر لنزهای تماسی نرم یا لنزهای تماسی قابل نفوذ گاز استفاده می کنید، ممکن است به محلول چند منظوره مورد تایید FDA برای شستشو، ضدعفونی و نگهداری لنزتان نیاز داشته باشید. همچنین می توانید از یک پاک کننده آنزیمی(قرص لنز) برای از بین بردن رسوب استفاده کنید.

آیا می توانم بدون مایع نگهدارنده از لنز خود نگهداری کنم؟

بدون محلول ضدعفونی کننده مناسب لنزهای تماسی نمی توانید از لنز خودتان نگهداری نمایید.

اگر راه حلی در دسترس ندارید، باید تعدادی بیشتری لنز را بخرید یا دور بریزید و دفعه بعد از یک جفت تازه استفاده کنید.

تنها راه ایمن برای نگهداری لنزهای تماسی این است که لنز خود را در یک جالنزی کاملاً تازه و پاکیزه که با محلول ضدعفونی کننده تا حد استاندارد پر شده نگاه دارید. هرگز نباید لنزهای تماسی را در آب (نه بطری، مقطر و نه شیر)، محلول نمک خانگی، اسپری بینی نمکی، قطره های چشمی یا هر مایع دیگری که صراحتاً برای ضدعفونی کردن و نگهداری لنزهای تماسی در نظر گرفته نشده است، نگهداری کنید.

ناگفته نماند، اما بیشتر کتابچه‌های راهنمای لنزهای تماسی نیز در مورد استفاده از بزاق دهان برای نگهداری لنزها هشدار می‌دهند. همچنین هرگز کنتاکت های خود را در یک لیوان نوشیدنی، یک شیشه یا هر چیز دیگری غیر از محفظه لنزهای تماسی تمیز (که باید هر سه ماه یکبار تعویض شود) نگهداری نکنید.

آیا می توانم برند محلول خودم را بطور مرتب تغییر دهم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم در صورتی که چشمانتان را با یک برند محلول شستشوی لنز عادت می دهید بهتر است از همان محلول استفاده کنید. در نظر داشته باشید که گاهی چشم شما با یک محلول لنز خاص سازگار شده و به نسبت به آن واکنش نشان نمی دهد.

آیا باید محلول لنزم را هر روز هر روزه عوض کنم؟

مهم است که هر بار که لنزهای تماسی خود را ضد عفونی و نگهداری می کنید از محلول شستشوی تازه استفاده کنید. هرگز از محلول تماسی که در جالنزی شما قرار دارد، دوباره استفاده نکنید یا از آن استفاده نکنید.

اگر لنز خود را برای مدت طولانی نگهداری می کنید، قبل از قرار دادن آنها در چشم، حتما آنها را با محلول تماس تازه تمیز و ضدعفونی کنید.

رها کردن لنز در محلول برای مدت طولانی خطرناک است، بنابراین همان قانون را در مورد لنز خود که برای ایمنی مواد غذایی استفاده می کنید، دنبال کنید: در صورت شک، آن را دور بریزید. سپس  یک جفت لنز تازه تهبه کنید تا چشمان خود را ایمن و بینایی خود را واضح نگه دارید.