ایمنی لنز

آیا می‌توان با لنز چشم خوابید؟

آیا میتوان با لنز چشم خوابید؟

افراد زیادی هستند که به دلیل ضعف بینایی یا برای زیبایی ظاهری تمایل به استفاده از لنز دارند. ممکن است برخی اوقات برای این افراد سوال پیش بیاید که آیا می‌توان با لنز چشم خوابید؟ در این مورد باید بگوییم شاید یک بار خوابیدن با لنز چشم، مشکل خاصی ایجاد نکند اما ممکن است در صورت تکرار این عمل، چشمان شما دچار قرمزی و خشکی زیاد شوند.

گاهی در اثر این عمل، چشم به حدی تحریک می‌شود که در روز بعد نمی‌توان لنز را در چشم تحمل کرد. اگر چه توصیه می‌شود هیچ گاه با لنز نخوابید اما مشکلات اغلب وقتی رخ می‌دهند که به طور مداوم با لنز چشم می‌خوابید. اگر تمایل دارید در مورد خوابیدن با لنز چشم اطلاعات بیشتری بدست آورید، با ادامه این مقاله از وب سایت دیدآور با ما همراه باشید.

خوابیدن با لنز چشم

بر طبق اظهارنظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، خوابیدن در حالی که لنز در چشم شما قرار دارد، کار نادرستی است. وقتی با لنز چشم می‌خوابید، چشمانتان ۶ تا ۸ برابر بیشتر مستعد عفونت می‌شوند و عفونت اگر خطرناک شود می‌تواند به قرنیه آسیب برساند.

لنزها از مواد نرم و نفوذپذیر به گاز ساخته می‌شوند که استفاده طولانی از آن‌ها می‌تواند سبب اختلال در رسیدن اکسیژن به چشم شود. اگر چه لنزهای باکیفیت می‌توانند تا مدت زمانی روی چشم بمانند اما در نهایت چشم‌ها نیاز به استراحت دارند به ویژه مواقعی که فرد قصد خوابیدن دارد. وقتی قبل خواب لنز را از چشمان خود خارج می‌کنید، چشم‌هایتان در طول خواب می‌توانند به خوبی تنفس کنند.

با وجود این موارد، نمونه ای از لنزها هستند که تایید FDA را به همراه دارند و در موقع خواب می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این مدل لنزها به نحوی طراحی شده‌اند که تا زمان طولانی می‌توان آن‌ها را مورد استفاده قرار داد. این لنزها که نسبت به لنزهای رایج نازک‌تر هستند از هیدروژل سیلیکون تهیه شده‌اند. در واقع، هیدروژل سیلیکون یک حائل را به وجود می‌آورد که سبب تنفس راحت‌تر چشم می‌گردد.

آسیب خوابیدن با لنز چشم

آسیب‌های خوابیدن با لنز چشم

در صورتی که اکسیژن کافی به چشم‌ها نرسد، قرنیه چشم بزرگ و متورم می‌شود؛ به این فرآیند کراتیت چشم می‌گویند. کراتیت چشم به حالتی گفته می‌شود فیزیولوژی چشم دچار آسیب شده و تغییر می‌کند. زمانی که کراتیت در چشم آغاز می‌شود، به دلیل التهاب، شکاف‌های کوچکی در سطح چشم به وجود می‌آید. سیستم ایمنی محافظت کننده بدن از سیستم ایمنی محافظت کننده چشم جدا می‌باشد. این وضعیت سبب می‌شود باکتری‌ها از شکاف موردنظر وارد شده و به قرنیه حمله کنند. در صورتی که این باکتری‌ها بتوانند لایه محافظ را بشکنند، چشمان فرد به سرعت دچار عفونت باکتریایی خواهد شد.

از علائم عفونت و کراتیت می‌توان به قرمزی چشم، تحریک و خارش چشم اشاره کرد. اگر به اندازه کافی به چشم‌ها استراحت دهید و لنزها را به طور منظم خارج سازید احتمال کاهش این علائم وجود دارد. اما در صورتی که رعایت نکنید و کراتیت پیشرفت کند، عفونت چشم افزایش خواهد یافت و این برای چشم خطرناک است. انواع کراتیت هایی که در صورت خوابیدن با لنز چشم به وجود می‌آیند شامل موارد زیر هستند:

کراتیت باکتریایی

کراتیت باکتریایی نوعی عفونت قرنیه است که معمولا از دو باکتری Staphylococcus aureus یا Pseudomonas aeruginosa به وجود می‌آید. این دو باکتری هم در بدن انسان و هم در محیط وجود دارند. در شرایطی مثل استفاده طولانی‌مدت از لنز، ضعف سیستم ایمنی بدن و وجود آسیب‌دیدگی در چشم، ممکن است با کراتیت باکتریایی مواجه شوید. با توجه به گفته‌های موسسه ملی چشم، امکان درمان کراتیت عفونی با قطره‌های چشمی وجود دارد؛ البته در موارد جدی‌تر نیاز به قطره‌های استروئیدی نیز هست. در صورتی که کراتیت باکتریایی درمان نشود امکان زخم شدن قرنیه به صورت دائم وجود دارد.

کراتیت آکانتامبا

ماده‌ای به نام آمیب که در منابع آبی مثل آب شیر، وانهای داغ، استخرها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها موجود است، سبب این نوع کراتیت می‌شود. این مشکل اغلب به صورت یک عفونت میکروبی چشم ظاهر می‌شود. بر این اساس اگر لنز چشم خود را با استفاده این آب‌ها شستشو دهید یا به هر نحوی چشم شما با این منابع آبی برخورد داشته باشد و با لنز بخوابید احتمالا کراتیت آکانتامبا برای شما وجود دارد.

کراتیت قارچی

کراتیت قارچی یک نوع دیگر کراتیت می‌باشد که معمولا در مناطقی که آب و هوای گرم دارند و درجه حرارتشان بالا است، شیوع بیشتری دارد. اگر چه خوابیدن با لنز چشم در ابتلا به کراتیت قارچی موثر است اما اغلب افرادی این مشکل را تجربه می‌کنند که دچار آسیب‌دیدگی چشم با استفاده از چیزی مثل شاخه یا چوب شده باشند. زمان در درمان کراتیت قارچی اهمیت زیادی دارد؛ چرا که درمان نکردن می‌تواند سبب از دست رفتن بینایی شود.

سایر عارضه‌های ناشی از خوابیدن با لنز چشم

خوابیدن با لنز چشم، علاوه بر کراتیت ممکن است سبب مشکلات دیگری چون التهاب ملتحمه، زخم قرنیه، هیپوکسی قرنیه و التهاب چشم شود. در ادامه در مورد هریک توضیح خواهیم داد.

التهاب ملتحمه

یکی از عواقب خوابیدن با لنز چشم، بروز التهاب ملتحمه است. در این نوع التهاب، سفیدی چشم پوشانده می‌شود و داخل پلک خط می‌افتد. این مشکل به دلیل عفونت ویروسی به وجود می‌آید و سبب خارش و احساس ناراحتی در چشم‌ها می‌شود. التهاب ملتحمه با درد بسیاری همراه است و سبب حساسیت چشم به نور می‌شود.

زخم‌های قرنیه

زخم قرنیه بر اثر عفونت موضعی قرنیه ایجاد می‌شود. از علائم این عارضه می‌توان به قرمزی چشم، درد، ترشحات خفیف تا شدید و کاهش بینایی اشاره کرد. در صورتی که زخم قرنیه درمان نشود احتمال کاهش بینایی و در پاره ای موارد از دست رفتن آن وجود دارد.

هیپوکسی قرنیه

هیپوکسی قرنیه بر اثر کمبود اکسیژن چشم به وجود می‌آید که سبب تاری و مبهم شدن دید می‌شود. اگر این عارضه مدت طولانی ادامه پیدا کند، می‌تواند سبب مشکلات جدی‌تری در قرنیه شود‌.

التهاب چشم

چشم ممکن است دچار دو نوع التهاب حاد یا مزمن شود. از نشانه‌های اصلی التهاب حاد می‌توان به درد، قرمزی، از دست دادن عملکرد، تورم و سوزش اشاره کرد. این التهاب ممکن است از ۲ تا ۶ هفته طول بکشد  در حالی که التهاب مزمن می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها با فرد همراه باشد. بسته به علت التهاب و شدت آن، درمان‌ متفاوت می‌باشد و در برخی موارد به درمان هم نیازی نیست. اما در موارد ضروری، اگر التهاب درمان نشود ممکن است وضعیت سخت‌تری به وجود آید.

منبع: https://www.lentiamo.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *