نگهداری لنز

چگونه لکه‌های سفید روی لنز چشم را پاک کنیم؟

چطوری لکه های سفیدی که بر روی لنز ایجاد شده پاک کنیم

افرادی که از لنز چشم استفاده می‌کنند لازم است برای حفظ سلامت چشم به طور مرتب آن را تمیز و پاک کنند. اگر از افرادی باشید که به طور مرتب از لنز چشم استفاده می‌کنید، احتمالا می‌دانید که لنزها به مرور زمان ممکن است رسوب گرفته و روی وضعیت دید شما اثر بگذارند.

بنابراین روش نگهداری و مراقبت از لنز چشم اهمیت زیادی دارد؛ چرا که عدم مراقبت از لنز نه تنها عمر آن را کاهش می‌دهد بلکه ممکن است روی چشم نیز اثر منفی باقی بگذارد. اگر تمایل دارید با این روش مراقبت از لنز چشم آشنا شوید با ما همراه باشید؛ زیرا ما در این مقاله قصد داریم به تمیز کردن و پاک کردن لنز چشم و روش‌های از بین بردن رسوب آن بپردازیم.

نحوه ایجاد لکه سفید و رسوب لنز چشم

ایجاد لکه‌های سفید و رسوب روی لنز یک موضوع آزاردهنده است که ممکن است افرادی که از لنز چشم استفاده می‌کنند، آن را تجربه کرده باشند. زمانی که لنز را در چشم قرار میدهید، غشا اشکی چشم ها که تشکیل یافته از پروتئین، الکترولیت، لیپید و موسین و آب است، آن را احاطه می‌کند. آنگاه بسته به نوع غشای اشکی و ترکیب آن با مواد لنز، رسوباتی مانند پروتئین مضر روی لنز شکل می‌گیرند.

 در این حالت، لنز شفافیت خود را از دست داده و کدر می‌شود. این نقاط نیمه شفاف و کدر به وسیله میکروسکوپ قابل مشاهده است و زمانی که نور به سمت این رسوبات می‌تابد، آن‌ها به رنگ سفید یا خاکستری دیده می‌شوند. لنزهای نرم به علت اینکه دارای نوعی ساختار اسفنجی هستند مستعد تجمع مولکول های کوچکی مثل لیزوزیم می‌باشند. این موضوع ممکن است در مورد لنزهای سخت هم اتفاق بیفتد اما در لنزهای نرم رایج‌تر است.

جلوگیری از ایجاد لکه سفید و رسوب لنز چشم

جلوگیری از ایجاد رسوب لنز چشم

برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های سفید روی لنز، آن چیزی که در وهله اول اهمیت دارد، جلوگیری از تجمع رسوبات روی سطح لنز چشم است. در این مورد می‌توانید از پاک کننده های مخصوص لنز چشم استفاده کنید. اگر چه این محلول‌های پاک کننده قادر به ضدعفونی لنزها نیستند اما می‌توانند رسوب لنز چشمی پروتئینی را از بین ببرند؛ در حالی که مایع لنزهای معمولی نمی‌توانند این عمل را انجام دهند. علاوه بر این، شما می‌توانید مدت زمان استفاده از لنز را در طول روز کمتر کنید تا لنز کمتر در معرض آلودگی باشد.

اگر چشمان ضعیفی دارید سعی کنید بیشتر از عینک استفاده کنید و فقط در برخی مواقع لنز را مورد استفاده قرار دهید. با این حال، اگر هنوز تمایل به استفاده از لنز دارید و استفاده شما زیاد است می‌توانید لنزهای یکبار مصرف را جایگزین کنید. در این صورت با ایجاد رسوبات لنز، به راحتی می‌توانید لنز را دور انداخته و لنز دیگری را جایگزین آن کنید.

همچنین، اگر از لنزهای فصلی یا سالانه استفاده می‌کنید ممکن است بعد از مدتی استفاده، متوجه شوید لنزها شفافیت قبلی را ندارند. این موضوع به دلیل تغییر مواد لنز در طول زمان اتفاق می‌افتد که باعث کاهش کیفیت لنز می‌شود؛ یکی از دلایل اصلی آن، تجمع رسوبات پروتئینی چشم روی لنز است.

برای اینکه رسوبات لنز چشم از بین برود، بهتر است زمانی که لنز را با محلول شستشو می‌دهید، انگشت خود را به آرامی روی سطح لنز بکشید و به این ترتیب از تجمع رسوبات روی آن جلوگیری کنید. ابتدا چند قطره محلول روی سطح لنز بریزید سپس به مدت ۳۰ ثانیه با نوک انگشت لنز را مالش دهید تا به خوبی پاک شود. سعی کنید این کار را به صورت روزانه انجام دهید.

روش پاک کردن رسوب لنز چشم

اگر چه بهتر است با رعایت اصول بهداشتی و مراقبت‌های لازم مانع از ایجاد رسوبات روی لنز شوید؛ با این حال در صورت ایجاد رسوبات روش‌هایی برای از بین بردن آن‌ها وجود دارد. روش‌های از بین بردن رسوبات لنز چشم بسته به میزان تجمع این رسوبات متفاوت هستند. در ادامه برخی از این روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

روش پاک کردن رسوبات کم تا متوسط

در صورتی که مقدار رسوبات لنز چشم شما کم تا متوسط باشد می‌توانید از قرص لنز Amo ultrayzme enzyme و قرص لنز Avizor Enzyme برای لنز چشم نرم و از محلول های پاک کننده Progent و Boston advance برای لنزهای سخت استفاده کنید. البته قبل از استفاده دقت کنید که این پاک کننده ها با لنز چشم شما سازگار باشد. محلول‌هایی progent برای لنزهایی که از پوشش hydra peg برخوردارند مناسب نبوده و سبب شکسته شدن آن‌ها می‌شوند.

 محلول‌های boston advance نیز در بسیاری اوقات سبب آسیب به لنزهای Menicon می‌شوند. در بسیاری از لنزها، پوشش سطح آن‌ها به گونه‌ای است که در برابر پاک کننده ها مقاومت کافی ندارند و به همین دلیل نباید از هر پاک‌کننده‌ای برای لنزهای استفاده کنید.

روش پاک کردن رسوبات زیاد

اگر لنز چشم شما مقدار زیادی رسوب به خود گرفته باشد روش‌های کمی برای پاک کردن آن وجود دارد اما در صورتی که به روش صحیح روی رسوبات فشار وارد کنید ممکن است از سطح لنز جدا شده و لنز پاک شود. مثلا، زمانی که لنزتان رسوبات زیادی داشته باشد می‌توانید از محلول ۱۰ درصد پراکسید هیدروژن استفاده کنید که در این حالت، در اثر گرما، مواد لنز متورم شده و رسوبات لنز از مواد لنز جدا می‌گردند. اگر چه این روش می‌تواند کمک زیادی به رفع رسوبات کند اما ممکن است به لنز آسیب بزند یا رنگ آن را تغییر دهد.

با توجه به این موارد، بهترین کار پیشگیری از ایجاد و تجمع رسوبات پروتئینی است. که برای این کار، علاوه بر استفاده از مایع لنز برای تمیز کردن، می‌بایست هفته‌ای یک بار از پاک‌کننده ها استفاده کنید. در صورتی که این موارد را رعایت کنید احتمال واکنش آلرژیک کاهش یافته و کیفیت لنز در حد مطلوب باقی خواهد ماند.

سایر روش‌های رفع رسوبات لنز

علاوه بر موارد ذکر شده عوامل دیگری چون استفاده از قطره چشم، محلول‌های پاک‌کننده آنزیمی و استفاده از لنزهای روزانه یکبار مصرف می‌تواند در جلوگیری از ایجاد لکه‌های سفید و رسوبات لنز چشم موثر واقع شود. قطره‌های چشم از آن‌جایی که حالتی چرب دارند می‌توانند سبب روان شدن چشم و پاکسازی لنز شود و به این ترتیب از تجمع رسوبات پروتئینی جلوگیری کنند.

محلول‌های آنزیمی نیز باید به صورت هفتگی مورد استفاده قرار بگیرند. برای استفاده از آن‌ها باید قرص‌ها را همراه محلول نمک یا ضدعفونی‌کننده پراکسید هیدروژن به کار ببرید. این نکته هم بخاطر داشته باشید که قبل از استفاده از محلول‌های آنزیمی، لنزها را با محلول ساده شستشو دهید.

منبع: visonicdome

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *