ایمنی لنز

چه موقع باید لنز چشم را تعویض کنیم؟

چه موقع باید لنز چشم را تعویض کرد ؟

با توجه به اینکه لنزها انواع مختلفی دارند، دوام و ماندگاری هر کدام نیز متفاوت است. لنزها از نظر مدت زمان استفاده به لنزهای روزانه، ماهانه، فصلی و سالانه تقسیم می‌شوند که بر همین اساس مدت زمان تعویض هر لنز مشخص می‌شود. با این حال، علاوه بر زمان تعیین شده، عوامل دیگری هم هستند که به شما نشان می‌دهند موعد استفاده از لنز به پایان رسیده و باید آن را عوض کنید. اگر تمایل دارید با نشانه‌های فرارسیدن زمان تعویض لنز چشم آشنا شوید، با ما همراه باشید.

زمان تعویض لنز چشم

برای کسانی که از لنز استفاده می‌کنند توجه به تاریخ انقضای لنز اهمیت زیادی دارد؛ چرا که اگر پس از مدت مشخص به استفاده از لنز ادامه دهند، احتمال آسیب رسیدن به چشم وجود دارد. شرکت‌های سازنده لنزها، با توجه به متریال و موادی که در هر لنز بکار رفته، مدت زمان استفاده از آن را مشخص می‌کنند. در ادامه به علامت‌هایی که به شما نشان می‌دهند زمان استفاده از لنزتان به سر رسیده و باید به فکر تعویض لنز چشم باشید، اشاره می‌کنیم.

تاریخ انقضا تعیین شده

لنزهای چشم بر اساس تاریخ انقضا به لنزهای روزانه، فصلی و سالانه تقسیم می‌شوند. لنزهای روزانه ایمنی مناسبی دارند و معمولاً به صورت بسته‌های ۳۰ عددی در بازار عرضه می‌شوند. برخی از این نوع لنزها می‌توانند تا یک هفته یا یک ماه هم مورد استفاده قرار بگیرند اما برخی دیگر باید پس از یک بار استفاده دور انداخته شوند ویا با لنزهای جدید تعویض شوند. لنزهای زیبایی، طبی رنگی و طبی بی رنگ همه از نوع روزانه برخوردارند.

لنزهای فصلی همان‌طور که از نامشان مشخص است تا ۳ ماه تاریخ دارند و بعد از گذشت ۳ ماه از باز کردن پملپ، باید لنز جدیدی را با آن تعویض کنید. البته در برخی موارد به دلیل استفاده کم کاربر می‌توان تا ۶ ماه هم از این نوع لنز استفاده کرد. لنزهای سالانه نیز تا یکسال پس از باز شدن پلمپ لنز تاریخ دارند و پس از گذشت یکسال باید به تعویض لنز چشم موردنظر پرداخت. بر این اساس، پس از پایان یافتن تاریخ لنز نباید از لنز استفاده کنید حتی اگر ظاهر آن سالم به نظر برسد.

ناراحتی و آزار چشم

با توجه به اینکه برخی افراد به دلیل ضعیف بودن چشم‌ها نیاز به استفاده مداوم از لنز دارند، لنز باید به گونه‌ای باشد که استفاده‌کننده احساس راحتی داشته باشد. بر این اساس، اگر لنز باعث ناراحتی و اذیت چشم شما شد باید به دنبال علت آن باشید. یکی از این علت‌ها می‌تواند پایان یافتن تاریخ انقضای لنز باشد؛ در غیر این صورت ممکن است لنز آسیب دیده باشد و به همین خاطر چشم را اذیت کند.

 برای اینکه در این مورد مطمئن شوید، سطح لنز را بررسی کنید؛ در صورتی که در سطح آن لکه، خراش و … مشاهده کردید، آن لنز دیگر مناسب نخواهد بود. حتی اگر روی سطح لنز هم چیزی دیده نشد، چون احتمال تجمع آلودگی روی لنز وجود دارد که باید لنز را با محلول شستشو داده و در جا لنزی تمیزی قرار دهید یا اینکه با اپتومتریست مشورت کرده تا راهکار مناسبی به شما ارائه دهد.

کدر شدن سطح لنز

در صورتی که لنز شما کدر شده و با آن تار می‌بینید احتمالاً ایراد از روش نگهداری از لنز باشد. گاهی رعایت نکردن بهداشت لنز و مراقبت‌های لازم باعث آلودگی در سطح لنز خواهد شد. اگر با این مورد مواجه شدید باید لنز را به خوبی ضدعفونی کنید. اگر با این موارد همچنان کدر بودن لنز یا تاری دید وجود داشت نشانه این است که مدت زمان استفاده از لنز پایان یافته است و باید آن را با لنز جدید تعویض کنید.

تغییر شکل ظاهری

تغییر شکل ظاهری لنز می‌تواند شامل هر نوع تغییری مثل خراشیدگی، خمیدگی و فرورفتگی لنز باشد که همه این موارد می‌توانند برای چشم مضر باشند. اگر لنز موردنظر باعث آزار چشم نمی‌شود اما آثار خراشیدگی روی آن وجود دارد، باز هم بهتر است لنز را تعویض کنید؛ چرا که احتمال نفوذ آلودگی و باکتری‌ها به آن وجود دارد.

عدم محافظت از چشم در برابر اشعه UV

یکی دیگر از علامت‌هایی که نشان می‌دهد شما باید به تعویض لنز چشم بپردازید، عدم محافظت لنز از چشم در برابر اشعه UV است. در صورتی که به دلیل موقعیت زندگی یا شغل خود، مرتب در معرض اشعه UV هستید و لنز شما محافظت لازم را در برابر این اشعه ندارد، بهتر است آن را تعویض کنید.

تغییر نمره چشم

یکی از دلایلی که در مواقع استفاده از لنز ممکن است سبب ناراحتی چشم شود، عدم تطبیق شماره لنز با نمره چشم شما است. بنابراین تغییر نمره چشم، یکی دیگر از مواردی است که به شما می‌گوید باید لنز خود را تعویض نمائید و لنزی مطابق شماره چشم خود جایگزین آن کنید. برای اطمینان از تغییر نمره چشم و تشخیص دقیق نمره موردنظر باید به چشم پزشک یا اپتومتریست مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم را انجام دهد. از علائم تغییر نمره چشم می‌توان به تاری دید، سر درد، خستگی چشم و احساس سنگینی روی پلک اشاره کرد.

نگهداری از لنز چشم

روش نگهداری از لنز تا تاریخ انقضاء

با توجه به اینکه برخی از لنزها قبل از تمام شدن تاریخ انقضاء غیرقابل استفاده می‌شوند، لازم است نکات مهم در خصوص نگهداری از آن‌ها را به یاد داشته باشید تا لنزهایتان در طول تاریخ انقضاء دچار مشکل نشوند. انواع لنزها چه لنزهای زیبایی و چه لنزهای طبی برای اینکه ماندگاری خوبی داشته باشند باید در وهله اول بهداشت و مراقبت لازم درباره آن‌ها انجام شود. در ادامه برخی از نکات مهم در خصوص نگهداری و دوام لنزها را معرفی می‌کنیم.

  • قبل از قرار دادن لنز در چشم، دست‌هایتان را به خوبی شسته و خشک کنید. برای خشک کردن دست از حوله یا دستمال‌هایی که پرز می‌دهند استفاده نکنید.
  • قبل و بعد از استفاده، لنز را با مایع لنز معتبر شستشو دهید. برای این کار لنز را کف یک دست قرار داده، چند قطره مایع لنز روی آن بریزید و با دست دیگر مالش دهید.
  • پس از هر با استفاده، محلول داخل جا لنزی را عوض کنید و جا لنزی را کاملاً تمیز نمایید.
  • برای جلوگیری از عفونت و بهداشت بهتر، هر چند وقت یکبار جا لنزی خود را عوض کنید.
  • مناسب‌ترین دما برای نگهداری از لنز، دمای اتاق است. بنابراین از گذاشتن آن در جاهای خیلی سرد یا خیلی گرم پرهیز کنید.
  • در مواقع گذاشتن یا درآوردن لنز از چشم مراقبت باشید لنز با چیزی برخورد نکند. مثلاً اگر ناخن‌های بلندی دارید باید مراقب باشید لنز دچار خراش نشود.
  • از برندهای لنزی استفاده کنید که از مجوز بهداشت برخوردار هستند و پزشکان آن‌ها را تایید می‌کنند.
  • با لنز چشم به حمام واستخر نروید و به طور کل از رفتن به هر مکانی که ممکن است آب داخل چشم شما برود، خودداری کنید یا قبل از آن لنز را از چشم درآورید.
  • قبل از خوابیدن، لنز را از چشم خارج سازید.
  • در صورتی که چشمتان دچار آسیب‌دیدگی شده است، از لنز استفاده نکنید و به چشم پزشک مراجعه نمایید.

منبع: perfectlensworld

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *