نگهداری لنز

چه مدتی می‌توان لنز رنگی یا لنز طبی را روی چشم نگه داشت؟

تا چه مدتی میتوان از لنز طبی یا رنگی استفاده کرد ؟

در میان افرادی که چشم‌های ضعیفی دارند برخی ترجیح می‌دهند به جای عینک از لنز طبی استفاده کنند. همچنین برخی از افراد به دلیل زیبایی لنزهای رنگی، علاقه‌مند به استفاده از آن‌ها هستند. آنچه که در هنگام استفاده از لنز اهمیت زیادی دارد روش صحیح استفاده از آن می‌باشد که یکی از آن‌ها مربوط به مدت زمان نگه داشتن لنز در چشم است. بنابراین ممکن است برای بسیاری از افرادی که از لنز استفاده می‌کنند این سؤال پیش بیاید که چه مدت می‌توانم لنز رنگی یا طبی را در چشم نگه دارم؟ با توجه به اهمیت این مسئله، ما در این مطلب تصمیم گرفتیم به مدت زمان استفاده از لنز در چشم بپردازیم.

تا چند ساعت می‌توان لنز طبی یا رنگی را در چشم نگه داشت؟

میزان ساعات استفاده از یک لنز طبی یا لنز رنگی تا حد زیادی بستگی به نوع لنز، برند لنز و کیفیت آن دارد. البته حساس بودن یا نبودن چشم نیز می‌تواند در توانایی نگه داشتن آن لنز در چشم موثر باشد. اما به طور کلی، اگر لنز طبی یا لنز رنگی دارای کیفیت مطلوب و از برندهای معتبر باشد می‌توان تا ۱۶ ساعت متوالی آن را در چشم نگه داشت بدون اینکه سبب حس ناراحتی شود.

یعنی اینکه می‌توانید صبح پس از بیدار شدن از خواب آن را در چشمانتان قرار دهید و آخر شب قبل از خواب آن را از چشمانتان درآورید. البته نباید فراموش کنید که شیوه نگهداری از لنز چشم نیز اهمیت زیادی دارد چرا که در غیر این صورت لنز ممکن است کارایی خود را از دست دهد.

لنزهای ساخته شده از سیلیکون هایدروژل نسبت به سایر لنزها از نظر اکسیژن‌رسانی و تنفس‌پذیری قوی‌تر هستند. بنابراین اکسیژن رسانی در این لنزها نسبت به لنزهای هایدوژل معمولی بسیار بیشتر است. از آنجایی که در زمان استفاده از این لنزها، چشم کاملاً تنفس کرده و رطوبت خود را حفظ می‌کند بدون نگرانی می‌توان ساعت‌ها از آن‌ها استفاده کرد. این در حالی است که از لنزهای رنگی اکسیژن عبور نمی‌کند پس بهتر است از آن‌ها مدت زمان کمتری استفاده کرد. مثلاً می‌توان در هنگام مهمانی چند ساعته، از آن‌ها استفاده کرد و به محض اتمام مهمانی آن را از چشم خارج کرد.

تاریخ انقضا لنز طبی یا رنگی

وقتی کارخانه‌ای لنزی را تولید می‌کند باید پس از آماده شدن لنز، آن را بررسی و آزمایش کنند تا مشخص شود که لنز مورد نظر تا چه مدت می‌تواند سالم باقی بماند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم لنزها هم در زمان بسته‌بندی تاریخ انقضا مشخصی دارند و هم زمانی که بسته‌بندی آن‌ها باز می‌شود، یعنی از زمان باز شدن تا زمان خاصی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

مثلاً ممکن است یک لنز چشم در حالت بسته بندی تا پنج سال پس از تولید قابلیت استفاده داشته باشد اما در صورتی که بسته‌بندی آن باز شود تا یک سال تاریخ انقضا داشته باشد. بنابراین توجه به تاریخ انقضای لنزها بسیار مهم است زیرا اگر بیش از زمان تعیین شده از آن‌ها استفاده کنید ممکن است چشم شما دچار آسیب شود. علاوه بر این نمونه‌ها، برخی از لنزها یکبار مصرف هستند یعنی شما فقط یکبار می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و پس از آن باید آن‌ها را دور بیندازید.

روش صحیح استفاده از لنز

علاوه بر نوع لنز طبی یا رنگی، برند لنز و تاریخ انقضای آن، عاملی دیگر در عمر مفید لنز چشم تاثیر بسزا دارد. این عامل همان روش صحیح استفاده از لنز و شستشوی درست آن است. برای این کار شما باید هنگام خرید لنز، یک مایع لنز معتبر و جا لنزی خریداری کنید. وقتی که لنز را باز کردید آن را در جا لنزی حاوی مایع لنز قرار دهید و تا مدت تعیین شده اجازه دهید در مایع لنز بماند سپس از آن استفاده کنید.

علاوه بر این، زمانی که استفاده از لنز رو شروع کردید هر بار قبل از استفاده و پس از استفاده آن را با مایع لنز شستشو دهید. این را نیز فراموش نکنید که قبل از استفاده از لنز حتماً دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید و خشک کنید.

لنزهای آرایشی و تزیینی

برخی از افراد تمایل دارند برای زیبایی چشم‌های خود از لنزهای غیرطبی و آرایشی استفاده کنند. این لنزها چون مانع رسیدن اکسیژن به چشم می‌شوند استفاده طولانی مدت از آن‌ها می‌تواند سبب قرمزی، سوزش خارش، عفونت و سایر آسیب‌های چشمی شود.

نکاتی در ارتباط با استفاده از لنز طبی یا رنگی

در صورتی که قصد استفاده از لنز رنگی یا لنز طبی را دارید بهتر است از نکات لازم در مورد لنز و شیوه استفاده از آن اطلاع داشته باشید تا از بروز هرگونه مشکلی برای چشم‌های خود جلوگیری کنید. در ادامه برخی از این نکات را با شما در میان می‌گذاریم.

۱. قبل از خرید لنز رنگی یا لنز طبی به یک چشم پزشک یا اپتومتریست ماهر مراجعه کرده تا نمره و وضعیت چشمان شما را بررسی کند. آنگاه از او اطلاعات لازم در خصوص استفاده از لنز چشم را بگیرید. پس از این کار می‌توانید با استفاده از نمره چشم و اطلاعاتتان، لنز مناسب با چشمان خود را سفارش دهید.

۲. لنزها دارای تاریخ انقضا مختلفی هستند. برخی از لنزها ساعتی و روزانه و برخی دیگر ماهانه، فصلی و سالیانه هستند. بنابراین باید از تاریخ انقضای لنز اطلاع داشته باشید تا پس از فرا رسیدن زمان آن، استفاده از لنز را قطع کرده و آن را دور بیندازید.

۳. هر لنز چشم را بسته به نوع و کیفیت آن تا چند ساعت می‌توان در چشم نگه داشت. پس از اتمام ساعت موردنظر باید لنز را از چشم خارج کرده تا روز بعد دوباره مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین برای پیشگیری از مشکل، هر لنزی را تا ساعتی که امکان آن هست در چشم نگه دارید.

۴. قبل از هر بار استفاده از لنز دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. شما باید هم زمانی که قصد قرار دادن لنز در چشم را دارید و هم زمانی که قصد خارج کردن آن را دارید، دست‌هایتان را به خوبی شسته و با حوله بدون پرز خشک کنید.

5. لنزها را به طور مرتب، هر بار قبل و بعد از استفاده با استفاده از مایع لنز شستشو دهید. برای این کار، لنز را کف یک دست خود قرار داده، چند قطره مایع لنز روی آن بریزید سپس با نوک انگشت دست دیگر مایع را روی لنز مالش دهید تا آلودگی‌های روی آن برطرف شود.

۶. برای اینکه در طول خواب چشمانتان به خوبی تنفس کنند هرکز هنگام خواب از لنز چشم استفاده نکنید. قبل از خواب حتی اگر خسته هستید باید لنز و از چشم خود را درآورده و در مایع لنز قرار دهید.

منبع:
https://www.lens.me

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *