دانستنی های روز لنز

نحوه درمان حساسیت به لنز چشم

حساسیت-به-لنز-چشم

از میان افرادی که عادت به استفاده از لنز چشم دارند ممکن است برخی از آن‌ها برای یک بار هم که شده نسبت به لنز حساسیت پیدا کرده باشند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید، در این صورت احتمالاً قرار گرفتن لنز در چشم برایتان آزاردهنده خواهد بود به طوری که نمی‌توانید آن را در چشم خود تحمل کنید. حساسیت به لنز به شکل‌های مختلفی مثل سوزش، التهاب، آبریزش و … بروز می‌کند که علت آن ممکن است خود لنز یا مایع لنز باشد. با توجه به اینکه افراد با بروز حساسیت چشم به لنز ممکن است دچار نگرانی شوند ما در این مطلب تصمیم گرفتیم به موضوع حساسیت به لنز چشم و روش‌های درمان آن بپردازیم.

حساسیت به لنز چشم

چشم فرد ممکن است به دلایل مختلفی دچار حساسیت شود که یکی از آن‌ها استفاده از لنز می‌باشد. در این حالت افراد ممکن است به مواد لنز یا مایع لنز حساسیت پیدا کرده و چشم آن‌ها دچار ناراحتی، قرمزی، خارش و … شود. به همین دلیل مراقبت از چشم‌ها و لنز چشم برای افرادی که عادت به استفاده از لنز دارند اهمیت زیادی دارد. اگر چه استفاده از لنز شما را از عینک زدن بی نیاز می‌کند و ممکن است حس بهتری به شما بدهد اما باید توجه داشته باشید که در صورت استفاده نادرست از لنز ممکن است چشم شما دچار ناراحتی و حساسیت شود.

علائم حساسیت چشم به لنز و روش درمان آن‌ها

از آنجایی که چشم یک عضو حساس و مهم بدن است مراقبت از آن اهمیت زیادی دارد. بنابراین اگر لنز استفاده می‌کنید مراقبت از چشم‌ها و روش صحیح استفاده از لنز چشم و تمیز کردن آن را در اولویت قرار دهید. همچنین توجه داشته باشید از لنزهای نامرغوب که دارای مجوز بهداشت نیستند استفاده نکنید زیرا ممکن است چشمان شما را دچار آسیب کنند.

با همه این موارد، گاهی افراد با استفاده از لنز ممکن است دچار حساسیت شوند. از جمله علائم این حساسیت‌ها می‌توان به قرمزی چشم، سوزش و خارش چشم، ترشحات چشم، احساس وجود شن در چشم و حساسیت به نور اشاره کرد. در ادامه به توضیح هر کدام از این علائم و روش درمان آن‌ها می‌پردازیم.

قرمز شدن چشم

لنز چشم می‌تواند محرک‌های مختلفی مانند دود، گردوغبار، مواد آرایشی و … را جذب چشم کند که تجمع آن‌ها سبب قرمزی، سوزش و خارش چشم می‌شود. این موارد گاهی حتی سبب التهاب ملتحمه چشم می‌شوند. به طور کل، قرمز شدن نشانه تحریک چشم می‌باشد.

قرمز شدن یکی از حساسیت‌های رایج برای افرادی است که از لنز استفاده می‌کنند. این قرمزی نشان‌دهنده این است که استفاده از لنز به شکل درست انجام نمی‌شود. بنابراین اگر مشکل شما تنها قرمزی چشم است مطمئن شوید که به شیوه صحیح لنزهای خود را تمیز می‌کنید. همچنین مایع لنزی که استفاده می‌کنید باید معتبر باشد.

سوزش و خارش چشم

پس از استفاده از لنز، سوزش و خارش در صورتی که با قرمزی چشم همراه باشد ممکن است به دلیل واکنش‌های آلرژیک باشد. اگر این مشکل فقط در هنگام استفاده از لنز باشد ممکن است دلیل آن آلرژی شما به مواد خود لنز یا مایع لنز باشد. در این صورت برای اطمینان می‌توانید به متخصص مراجعه کنید که ممکن است برای درمان آلرژی شما داروهایی مانند آنتی هیستامین، قطره چشم ضد التهاب یا استروئیدی را تجویز کند.

در صورتی که آلرژی به دلیل لنز چشم یا مایع لنز باشد ممکن است چشم پزشک برای شما یک سری آزمایش‌ها بنویسد تا تشخیص مطمئن‌تری به دست آید. در صورتی که سوزش و خارش تنها علائم شما باشد احتمالاً دلیل آن واکنش آلرژیک به لنز است اما اگر علاوه بر سوزش و خارش با ترشحات مخاطی روبه رو هستید ممکن است علت آن‌ها عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد.

ترشحات چشم

یکی دیگر از علائم حساسیت‌هایی که افراد ممکن است در صورت استفاده از لنز چشم تجربه کنند، ترشحات چشم است. در این صورت، چشم پزشک احتمالاً قطره چشم آنتی بیوتیکی را برای درمان عفونت تجویز می‌کند. البته  تمیز کردن صحیح لنزها در رفع این مشکل نیز نقش مهمی داد. در واقع شما با تمیز کردن صحیح لنزها مانع از این می‌شوید که ویروس‌ها و باکتری‌ها در چشم ریشه بزنند. بنابراین باید لنزها را به درستی و به طور کامل تمیز کنید و گرنه سطح چشم شما به محلی برای پرورش میکروارگانیسم‌ها تبدیل می‌شود.

احساس وجود شن در چشم

حس وجود شن در چشم یکی دیگر از علائم حساسیت‌های چشمی است که ممکن است با استفاده از لنز پیش بیاید. این حالت ممکن است به دلیل چشم صورتی یا مواد تحریک‌کننده لنز به وجود بیاید. در واقع این حالت وقتی پیش می‌آید که عفونت ویروسی یا باکتریایی در چشم شما به دام افتاده باشد. نرمی اجسام کوچک خارجی ممکن است سبب خراشیدگی یا آسیب دیدگی چشمان شما شوند. اگر در هنگام استفاده از لنز احساس وجود یک جسم خارجی را در چشم خود داشتید لنز را به آرامی از چشم خود خارج کنید و در جا لنزی استریل قرار دهید آنگاه چشم خود را با مایع مناسب شستشو دهید.

حساسیت به نور

در برخی از افراد استفاده از لنز برای مدت طولانی ممکن است سبب زخم قرنیه شود که در این حالت چشم حساسیت زیادی به نور پیدا می‌کند. از دیگر عواملی که سبب حساسیت چشم به نور می‌شود می‌توان به آلودگی، ذرات شن و داروهای خاص اشاره کرد. چشم یک عضو حساس بدن می‌باشد که نیاز به استراحت دارد و استفاده مداوم و پی‌درپی از لنز چشم ممکن است سبب آسیب به این عضو شود. بنابراین فراموش نکنید زمانی را برای استراحت چشم اختصاص دهید.

مراقبت از چشم و لنز چشم

افراد ممکن است به دلایل مختلف نیاز به استفاده از لنز چشم داشته باشند. بعضی از افراد از لنز به عنوان یک ابزار زیبایی استفاده می‌کنند و برخی دیگر هم برای دید بهتر و کنار گذاشتن عینک تمایل به استفاده از لنز دارند. شما به هر دلیل از لنز استفاده می‌کنید آنچه که اهمیت زیادی دارد مراقب و محافظت صحیح از چشم‌ها و لنزهایتان است.

بنابراین در صورت استفاده از لنز سعی کنید تمام نکات مراقبتی را موردتوجه قرار داده و بکار ببرید تا چشمانتان دچار حساسیت و آسیب نشود‌. اگر هم زمانی با یکی از علائم متداول حساسیت‌های چشم که نام بردیم مواجه شدید راهکارهای رفع مشکل را سریع‌تر بکار ببندید. در این هنگام از لنز استفاده نکنید تا چشمانتان برای مدتی استراحت کنند و سایر موارد برای بهداشت چشم‌ها را رعایت کنید. در صورتی که مشکل شما برطرف نشده و تشدید شد حتماً برای درمان به چشم پزشک مراجعه کنید.

منبع:
https://www.allaboutvision.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *