مزایای لنز

آیا گرمی و سردی هوا روی لنز چشمی تاثیرگذار است؟

آیا گرمی و سردی روی لنز طبی تاثیر گذار است ؟

هوای خیلی گرم و خیلی سرد گاهی می‌تواند روی سلامت جسمی فرد تاثیر بگذارد بطوری که در زمستان امکان سرماخوردگی و در تابستان امکان آفتاب سوختگی وجود دارد. بنابراین همان‌طور که آب و هوا در صورت نامتعادل بودن می‌تواند روی جسم تاثیر بگذار احتمال اثرگذاری آن روی لنزچشم نیز وجود دارد. گاهی قرارگیری در معرض هوای نامتعادل لنزها را ضعیف کرده و سبب ناراحتی یا حتی عفونت چشم فرد می‌شود. بنابراین اگر از لنز چشم استفاده می‌کنید محافظت از آن‌ها را در ماه‌های سرد و گرم سال در اولویت قرار دهید. در این مقاله از وب سایت دید آور راهکارهایی را به شما ارائه می‌دهیم در صورت مواجهه با گرما و سرما بتوانید از لنزها یا چشمان خود محافظت کنید.

محافظت از لنز در هوای گرم

اگر نکات لازم استفاده از لنز چشم را در هوای گرم رعایت کنید دیگر نیازی به نگرانی در مورد آسیب دیدن لنزها وجود ندارد. از راهکارهای محافظت لنز چشم در برابر گرما می‌توان به مسدود کردن نور خورشید، جلوگیری از جریان عرق، محافظت در برابر حرارت شدید و عدم شیرجه زدن در هنگام شنا اشاره کرد.

مسدود کردن نور خورشید

برای اینکه در روزهای گرم بتوانید در بیرون از منزل از لنزهای خود محافظت کنید باید چشم‌های خود را در معرض اشعه مضر یو وی قرار ندهید. برای این کار می‌توانید از لنزهای دارای محافظ یو وی یا لنز طبی استفاده کنید و یا اینکه از نوعی عینک آفتابی استفاده کنید که بطور کامل نور خورشید را مسدود کند.

جلوگیری از جریان عرق

وقتی که در معرض هوای گرم و یا داغ قرار می‌گیرید بخصوص زمانی که این هوا همراه با رطوبت باشد طولی نمی‌کشد که بدن شما شروع به عرق کردن می‌کند. در چنین شرایطی برای جلوگیری از سوزشی که با عرق کردن در چشم به وجود می‌آید از یک هدبند که قدرت جذب عرق را دارد، استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از یک حوله، عرق را از قسمت پیشانی و ابروهای خود خشک کنید. با انجام این کارها دیگر عرق وارد چشم‌ها و لنز شما نخواهد شد.

محافظت در برابر حرارت شدید

یک باور عامیانه وجود دارد که لنزهای تماسی در صورت قرارگیری در گرمای بسیار شدید یا در مجاورت منقل گریل در چشم فرد ذوب خواهند شد. در این مورد باید بگوییم که بسیاری از استفاده‌کنندگان لنزچشم بارها بوده که در شرایط هوایی بسیار گرم قرار گرفته‌اند اما این اتفاق برای آن‌ها نیفتاده است. با این حال، شما جوانب احتیاط را رعایت کنید و در شرایط دمایی بالا استفاده از عینک آفتابی فراموش نکنید.

عدم شیرجه زدن در هنگام شنا

اگر تمایل به استخر رفتن دارید و از افرادی هستید که در مواقع شنا شیرجه می‌زنید حتماً قبل از وارد شدن به آب، لنز را از چشمان خود خارج کنید. استفاده از لنز چشمی تماسی در هنگام شنا می‌تواند سبب سوزش و عفونت چشم‌ها شود. همچنین این نکته را در هنگام دوش گرفتن و فرو رفتن در جکوزی مورد توجه قرار دهید. با وجود این موارد اگر باز هم اصرار به استفاده از لنزها به هنگام شنا دارید حتماً در چنین موقعیت‌هایی از عینک شنا استفاده کنید.

محافظت از لنز چشم در هوای سرد

برای محافظت از لنز چشم در هوای سرد نیز مانند محافظت از لنز در هوای گرم باید نکاتی را مورد توجه قرار داده و رعایت کنید. از جمله این نکات می‌توان به محافظت از لنز چشم در هوای سرد، توجه به رطوبت پایین هوا، مصرف بیشتر مایعات، جلوگیری از تماس مستقیم با حرارت، هراس نداشتن از یخزدگی و استفاده از عینک طبی اشاره کرد.

توجه به رطوبت پایین هوا

معمولاً در فصول پاییز و زمستان رطوبت هوا کاهش پیدا می‌کند. در این هنگام به دلیل اینکه اشک‌های بیشتری تبخیر می‌شوند چشم‌ها خشک‌تر خواهند شد. در چنین شرایطی استفاده از قطره چشم یا اشک مصنوعی می‌تواند کمک زیادی به سازگاری لنزها کند.

همچنین مواقعی که از منزل خارج می‌شوید برای جلوگیری از برخورد بادهای خشک با چشم بهتر است از عینک آفتابی یا عینک محافظ مناسب استفاده کنید.

مصرف بیشتر مایعات

بدن همه ما برای حفظ سلامتی نیاز به مصرف آب دارد و چشم‌ها که جزئی از بدن می‌باشند نیز این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین سعی کنید به مقدار کافی آب بنوشید تا چشم‌هایتان آبرسانی شوند. مصرف آب بیشتر سبب ایجاد اشک می‌شود که برای جلوگیری از خشکی چشم مفید است.

جلوگیری از تماس مستقیم با حرارت

در فصول سرد سال افراد به وفور در خانه، محل کار و اتومبیل‌های خود از وسایل گرمایشی استفاده می‌کنند. با توجه به این موضوع، بهتر است هنگام استفاده از لنز فاصله مناسب را با حرارت حفظ کنید. زیرا حرارت زیاد و مستقیم می‌تواند سبب خشکی، سوزش و قرمز شدن چشم شود. شما می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد مشکل در ارتباط با این موضوع، از تماس نزدیک با وسایل حرارتی خودداری کرده و در محیط خود از یک رطوبت ساز مثل دستگاه بخور استفاده کنید.

هراس نداشتن از یخ زدگی

همانطور که امکان ذوب شدن لنز چشم در صورت حرارت  بعید می‌باشد احتمالاً یخ زدگی آن نیز دور از ذهن است. چرا که وقتی لنزها در چشم قرار می‌گیرند توسط قرنیه و اشک گرم نگه داشته می‌شوند. با این حال اگر در صورت وجود بادهای سرد قصد بیرون رفتن از منزل را دارید از عینک محافظ چشم استفاده کنید.

استفاده از عینک طبی

در شرایط استثنایی که هوا خیلی سرد باشد اگر احساس می‌کنید یخبندان هوا موجب تشدید مشکلات بینایی برای شما می‌شود بهتر است به جای لنز چشم از عینک استفاده کنید. پس از آن، در فرصت مناسب می‌توانید به چشم پزشک مراجعه کرده و از او راهنمایی بخواهید.

به چشم‌هایتان اجاره استراحت بدهید

چه در وضعیت آب و هوای سرد قرار داشته باشید و چه در وضعیت آب و هوایی گرم باشید باید زمان‌هایی را به استراحت چشمان خود اختصاص دهید. برای اینکه چشمان شما به اندازه کافی استراحت داشته باشند یکی از مهم‌ترین موارد خواب کافی و باکیفیت می‌باشد. داشتن خواب خود به رفع خستگی و خشکی چشم‌های شما کمک زیادی خواهد کرد. البته به یاد داشته باشید که حتماً قبل از خواب لنز را از چشمان خود خارج کنید. زیرا در غیر این صورت احتمال حساسیت و عفونت چشم‌ها وجود دارد. علاوه بر این موارد گاهی برا استراحت چشم بجای استفاده از لنز از عینک طبی استفاده کنید.

منبع:
https://www.allaboutvision.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *