دانستنی های روز لنز, مزایای لنز

علت تاری دید با لنز طبی رنگی

علت تاری دید با لنز طبی رنگی

اگر هنگام استفاده از لنزهای طبی رنگی تاری دید را تجربه می‌کنید، ممکن است دلایل مختلفی برای این مشکل وجود داشته باشد. این دلایل از مسائلی که به راحتی قابل رفع هستند تا مشکلات جدی پزشکی را شامل می‌شوند. چنانچه تمایل دارید با دلایل تاری دید با لنز طبی رنگی آشنا شوید با ما همراه باشید، ما در این مقاله قصد داریم به معرفی علت‌های تاری دید با لنز طبی رنگی بپردازیم.

تاری دید در اثر استفاده از لنز طبی رنگی

اگر با مشکل تاری دید مواجه هستید ممکن است این موضوع به دلیل نسخه منسوخ شده، نسخه جدیدی که چشمان شما در حال تطبیق با آن هستند، استفاده از لنز برای مدت طولانی و آلرژی باشد اما محتمل‌ترین علت تاری دید، عیوب انکساری است. نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم همگی شامل تغییراتی در شکل عدسی هستند که درست در پشت مردمک چشم قرار دارد و مسئول شکست نور به شبکیه چشم هستند. اگر نور به درستی شکست نخورد، مغز سیگنال‌های شبکیه را به صورت تصاویر تار یا دوتایی تفسیر می‌کند. استفاده از عینک یا لنزهای تماسی رایج‌ترین راه برای اصلاح عیوب انکساری است.

همچنین چندین بیماری از عفونت چشم گرفته تا فشار خون بالا، در تاری دید موثر هستند. اگر این شرایط به خوبی کنترل شوند، استفاده از لنزهای تماسی ممکن است بینایی را بهبود بخشد، اما در صورت استفاده نادرست می‌تواند مشکلات چشمی مانند عفونت را تشدید کند. بنابراین اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، مهم است که به طور منظم معاینه چشم انجام دهید تا لنزتان با نسخه چشم مطابقت داشته باشد. همچنین باید مطمئن شوید که لنزهای خود را تمیز نگه می‌دارید تا خطر عفونت را کاهش دهید.

دلایل تاری دید با لنزهای طبی رنگی

نسخه قدیمی: شایع‌ترین دلیل تاری دید با لنز طبی رنگی، استفاده از نسخه قدیمی است. عیوب انکساری با افزایش سن پیشرفت می‌کنند، بنابراین باید با تغییرات به روز باشید. حتی اگر فقط هر پنج سال یکبار به نسخه جدید نیاز دارید، رعایت موارد لازم به این معنی است که برای مدت طولانی تری به وضوح خواهید دید.

نسخه جدید: اگر به تازگی نسخه خود را به روز کرده‌اید، چشمان شما باید با آن تنظیم شوند. ممکن است برای دیدن بهتر به چشمک زدن، پلک زدن یا حرکت دادن سر عادت کرده باشید. با یک نسخه جدید، این رفتارهای ظریف ممکن است به کم‌ شدن فشار چشم کمک کند. اگر تاری دید با لنز طبی رنگی به دلیل نسخه جدید باشد، چشمان شما باید در عرض دو هفته یا کمتر با نسخه جدید تطبیق یابد و بدون مشکل با وضوح ببینید.

آستیگماتیسم: اگر دید شما در تمام فواصل تار است، ممکن است آستیگمات داشته باشید. آستیگماتیسم به دلیل شکل نامنظم قرنیه ایجاد می‌شود که در این حالت، استفاده از لنزهای تماسی می‌تواند پیچیده‌تر باشد. با وجود آستیگماتیسم، لنز تماسی شما ممکن است بیشتر از جای خود خارج شود و تاری دید با لنز طبی رنگی را تجربه کنید. در این شرایط می‌توانید پلک بزنید تا لنز تماسی در جای خود قرار بگیرد و از قطره‌های چشمی برای کمک استفاده کنید. با این حال، بهتر است با اپتومتریست یا چشم پزشک در مورد لنزهای تماسی طراحی شده برای آستیگماتیسم صحبت کنید.

تناسب نادرست: یکی دیگر از علت‌های تاری دید با لنز طبی رنگی، تناسب نداشتن برند مورد نظر با چشم‌های شما است. در این مورد می‌توانید چند مارک مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام یک با چشمان شما سازگاری بهتری دارند. مارک‌های لنزی که به درستی روی چشم شما نمی‌نشینند می‌توانند باعث خستگی چشم شده یا دید شما را تار کنند.

استفاده بیش از حد و طولانی از لنزها: در طول یک روز، لنزهای تماسی، آلودگی و پروتئین را از چشم شما جمع می‌کنند. بنابراین هنگامی که احساس ناراحتی کردید آن‌ها را از چشم بیرون بیاورید و مطمئن شوید که از محلول تمیزکننده مناسب لنز استفاده می‌کنید. لنزها را برای چندین ساعت در محلول نگه دارید تا تمام آلودگی‌ها از بین برود؛ معمولا یک شب کافی است و می‌توانید دوباره صبح از آن‌ها استفاده کنید.

انواع مختلف لنزهای تماسی دارای ماندگاری متفاوتی هستند. به عنوان مثال، برخی از لنزهای تماسی فقط برای یک روز استفاده می‌شوند، در حالی که برخی دیگر را می‌توان برای یک ماه کامل استفاده کرد. مطمئن شوید که می‌دانید چه مدت می‌توانید با خیال راحت از لنزهای تماسی خود استفاده کنید و پس از پایان ماندگاری، آن‌ها را دور بریزید. استفاده طولانی‌تر از آن‌ها خطر عفونت را افزایش و اثربخشی لنز را کاهش می‌دهد.

آلرژی: اگر به دلیل واکنش‌های آلرژیک، چشمان شما بیش از حد اشک می‌ریزد یا به اندازه کافی اشک ندارد، ممکن است لنزهای تماسی به درستی روی چشم شما ننشیند و با تاری دید با لنز طبی رنگی مواجه شوید.

خشکی چشم: اگر به هر دلیلی خشکی چشم دارید، ممکن است لازم باشد با چشم پزشک خود در مورد بهترین روش استفاده از لنز صحبت کنید. می‌توانید چند بار در روز از قطره‌های چشمی مخصوص استفاده کنید، یا بسته به اینکه خشکی چشم‌تان چقدر جدی می‌شود، ممکن است لازم باشد گزینه‌های دیگری را به جز لنزهای تماسی در نظر بگیرید. اگر چشمان شما خیلی خشک باشد، لنزها در چشم سطحی برای شناور شدن نخواهند داشت و نمی‌توانند با لنز طبیعی داخل چشم کار کنند تا به خوبی سبب شکست نور شوند.

عفونت چشم: تاری دید و سوزش چشم دو نشانه عفونت چشمی هستند. لنزهای تماسی آلوده می‌توانند باعث عفونت چشم شوند و عفونت می‌تواند سبب تاری دید با لنز طبی رنگی شود. بنابراین اگر چشم‌هایتان تحریک یا قرمز شد یا علائمی مانند خارش، تورم یا ترشح داشتید، استفاده از لنزها را متوقف کرده و برای درمان به چشم‌پزشک مراجعه کنید. عفونت‌ها در صورت عدم درمان می‌توانند باعث آسیب طولانی مدت به چشم شوند، بنابراین سریع به درمان آن بپردازید.

سخن پایانی

ما در این مقاله از سایت دیدآور به علت‌های تاری دید با لنز طبی رنگی پرداختیم. آگاهی از این علت‌ها می‌تواند در پیشگیری و رفع تاری دید موثر باشد. با این حال، معاینه منظم چشم‌ها به سلامت بینایی شما کمک می‌کند. اگر هر سال به اپتومتریست یا چشم‌پزشک مراجعه کنید، آن‌ها می‌توانند هر گونه تغییر در عیوب انکساری شما را مشاهده کنند، هر گونه عفونت چشمی را برطرف کنند و بیماری‌های چشمی جدی‌تری را تشخیص دهند. همچنین اگر متوجه شدید که به نسخه جدید نیاز دارید، باید لنز خود را تعویض کنید. به طور کلی، تمیز نگه‌داشتن لنزهای تماسی از بروز هرگونه ناراحتی یا تاری دید با لنز طبی رنگی جلوگیری می‌کند.

منبع:

nvisioncenters

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *